BANGSAWAN

by - 10:27 PTG

Assalamualaikum  dan salam sejahtera  semua. Hari nie Zumal nak kongsikan sikit tentang bangsawan. Kenapa? Sebabnya sekarang nie tak ramai yang tahu pasal bangsawan nie. Idea nie terlahir dari bualan Zumal dalam group  WhatsApp bloggerutara.Sebenarnya  topik asal tentang asal usul keluarga.

Keluarga  arwah tok wan Zumal adalah berasal dari Pulau Pinang. Kisah nie sebelum zaman P. Ramlee lagi. Sebelum adanya layar perak, orang Tanah Melayu masa tu hanya ada hiburan bangsawan selain wayang kulit, boria dan sebagainya.

Bangsawan


Apa itu bangsawan? Bangsawan merujuk kepada pementasan teater tradisional yang menekan gaya bahasa dan cara percakapan dan juga gerak laku yang digayakan dan lain dari teater moden yang lebih berbentuk kepada realisme. Wikipedia.

Bangsawan nie berbeza dengan golongan bangsawan. Golongan bangsawan atau aristokrasi pula merupakan suatu sistem kerajaan dimana pemerintahnya berasal dari golongan bangsawan atau aristokrat. Bangsawan di sini tidak semestinya termasuk golongan raja tapi mereka yang datang dari kumpulan berstatus tinggi dan berharta.

You May Also Like

1 ulasan

  1. ingatkan keturunan zumal golongan bangsawan ... ada banyak maksud rupanya :)

    BalasPadam